torsdag 12 november 2015

Bloggföljande tidning gav märkligt mediamöte

Johan Hedberg skruvar med videofilmningen, Madeleine
Fransson fotograferar. Kristin Nilsdotter Isaksson, Fredrik,
Håkansson och Linus Anderås är fotomotiv
"Eftersom du i sammanhanget får viss kritik vore det bra om du bemöter det. Jag hade hoppats få träffa både dig, Linus Anderås och Fredrik Håkansson. Jag kommer tillsammans med redaktionschef Johan Hedberg. Vi vill passa på att prata lite om den allmänna relationen mellan Sävsjö kommun och tidningen. Vi följer din blogg." Så skriver journalisten Madeleine Fransson i ett mejl.

Ett sådant möte ordnades. Redaktionschefen tog uppgiften att med sin iPhone filma mötet. Artiklar och videoklipp från denna annorlunda tillställning kan ses på tidningens hemsida. www.smalandsdagblad.se.

För mig förstås hedrande att tidningen följer mina enkla reflexioner och tankar som förmedlas här på bloggen. Faktiskt överraskad av att man lägger så mycket vikt på vad som lokalt förmedlas på sociala medier, mina formuleringar på bloggen och på om Sävsjöappen verkligen är opartisk eller inte. Detta samtidigt som man själva inte vill använda sociala medier för att bemöta eller stå upp för de synpunkter som kommer på artiklar.  För mig blir intervjun en åskådliggörande bild på den svåra omställningsprocess som tidningarna har när människor allt mer får sin information på andra sätt. Det ska sägas att jag tycker att Hallpressen gör stora ansträngningar och har spottat upp sig ordentligt inte minst med sin webbsatsning. Samtidigt sorgligt att den lokala bevakningen bara är en bråkdel mot vad den varit. En sådan del är granskningen av kommunens arbete, politiker och tjänstemän som är på låg nivå. När jag började mitt arbete som kommunalråd så gick Lacke med flera lokala journalister dagligen en "postrunda" pratade med människor kollade inkomna handlingar med mera, en verksamhet som helt upphört.

Jag uppskattar granskning och ifrågasättande för det styrker trovärdigheten i mitt arbete som politiker! Lika viktigt är det för mig att få säga vad jag tycker och föra fram min bild av det som händer och skrivs. För mig är bloggen ett bra verktyg som det är roligt att allt fler läser och kommenterar!

Vid intervjun lyftes en rad påståenden och frågor några bemöter jag här:

1) Påstående: Stefan Gustafsson har på sin blogg gett en ensidig, onyanserad och negativ bild av Smålands dagblads bevakning av festivalen Sävsjö Celebration!

Svar: Det är ett sant påstående, det har också funnits positiva artiklar i tidningen. Mina skarpa och irriterade inlägg föddes efter en "tarvlig" krönika av Karin Wrigfors som var gravt osaklig och fräck. Jag tyckte och tycker att de ideellt arbetande eldsjälar som helhjärtat jobbat för genomföra denna fantastiska festivalsatsning fått väldigt lite positiv uppmärksamhet efter att festivalen genomförts, de har istället ensidigt jagats för att ställas till svars. På bloggen ger jag uttryck för vad jag känner vid just det tillfället inlägget skrivs. Någon gång ibland kan känslorna ta överhanden och formuleringarna blir väl tuffa och utmanande. Om någon känner sig kränkt av något som skrivits ber jag om ursäkt för det.

2) Påstående: Oppositionen hörs inte i debatten och blir tillrättavisad och utfryst!

Svar: I den lilla kommunen är det naturligt att det är mycket samförstånd och samarbete över partigränserna, så är det också i Sävsjö kommun. Oppositionen har genom åren fått mycket inflytande genom att vara med och påverka i stället för att alltid vara tvärtemot. Hur mycket oppositionen hörs och tar för sig måste vara deras eget ansvar och kan inte lastas majoritetspartierna. Kan bara konstatera att yrkanden och förslag från oppositionen i de politiska församlingarna saknas nästan helt idag. Mer energi, debatt skulle gynna demokratin. Men att påstå att oppositionen blir tillrättavisad och utfryst är definitivt inte sant.

3) Påstående: Kristdemokraterna har med Sävsjöappen skapat en egen mediekanal!

Svar: Nej, Sävsjöappen har inte skapats av kristdemokraterna och partiets lokalavdelning har inget samarbete eller påverkan. Sävsjöappen ägs av ett bolag som har två av kreativa och framåt entreprenörer som ägare och idegivare, vi är mycket glada för att dessa också är engagerade i olika uppdrag för kristdemokraterna. Företaget är mycket noga med att journalistiken ska vara fri och oberoende. Den journalistiska bevakningen sker av en utbildad journalist med mångårig erfarenhet och vitsordat hög integritet. Ladda gärna ner Sävsjöappen som finns både till Android och Apple och kolla själv så ser du att den journalistiska nivån är hög och trovärdig

4) Påstående: Kommunalrådet Stefan Gustafsson har påverkat upphandlingen av Sävsjö appen och därmed gynnat sina partikollegor!

Svar: Nej, inte en enda gång har någon sådan påverkan skett. Förslaget om samarbetet kom från kommunens tjänstemän och samarbetet har också överenskommits denna väg. Upphandlingen har skötts noggrant för att inte det ska finnas något att anmärka eller några jävssituationer.

5) Påstående: Upphandlingen av Sävsjöappen felaktig!

Svar: Nej upphandlingen gjordes helt korrekt vilket SMD själv också bekräftat i artikel på länken: http://www.smalandsdagblad.se/article/upphandlingen-ar-korrekt-enligt-skl/
Tyvärr har just denna klargörande artikel inte getts plats i tidningens pappersupplaga.

Oppositionsföreträdare har meddelat revision att de bör ta upp frågan. Nu är det så att revisionen är helt fri och oberoende och jobbar utifrån ett fullmäktigeuppdrag. De som kan föra dialog med revisionen om granskningar är fullmäktiges presidium. För min del skulle jag bli glad om revisionen granskade upphandlingen av Sävsjöappen för det kanske en gång för alla skulle undanröja ständigt återkommande och tråkiga misstänkliggöranden.