lördag 9 juli 2016

Fönsterbåge, Ebba och Almedalen

Ebba Busch Thor talar i Almedalen
Innerrutan på vårt badrumsfönstret gick sönder för ett tag sedan men vi har inte kommit till skott för att fixa till detta förrän idag. Faktum är att jag tycker det är ett roligt jobb att göra i ordning en fönsterbåge och jag tror faktiskt jag är rätt duktig på det också!

Det är ett pyssligt jobb att fixa fönster så under tiden jag tagit bort kitt, plockat glasbitar och slipat har jag fått tid att fundera över veckan som gått och förstås en hel del på alla politiska utspel och tal som varit från Almedalen.

En av de saker som jag tycker står ut i mediebruset från veckan är Ebba Busch Thor som gjorde en rad bra intervjuer och höll ett förnämligt tal. I talet lyfte hon särkilt fram integration och värderingar på ett sätt som kändes helrätt utifrån de utmaningar som Sverige står i just nu. Exempelvis uttryckte hon sig så här "Vi står de kommande åren inför en gigantisk integrationsutmaning i Sverige. Integration - det handlar naturligtvis om jobb - men också om språk, kultur och värderingar. Alla delar behövs. Saknas någon då växer utanförskapet och splittringen i samhället riskerar att öka. Sverige ska vara ett land där vi tar vara på alla människors inneboende drivkrafter."  Bra talat!

Jag tror de flesta är tacksamma över att Almedalen avslutas under söndagen. Det är ett fenomen som verkligen borde synas närmare. Hallpressens kulturchef Anders Rydell har varit där under veckan och han fångar mycket väl de dubbla känslor som också jag har uttryckt tidigare här på bloggen om detta politikerspektakel. Läs gärna hans krönika på denna länk: www.jp.se/rydell-om-almedalen-ett-politiskt-spektakel

Läste också i media att Region Jönköpings län skickade 40 personer, finansierade med skattepengar, till Almedalen. För min del skulle jag uppskatta om exempelvis revisionen gjorde en granskning av detta, men vem vet revisionen kanske också var i Almedalen? Kommer för min del att ställa kritiska frågor till vår politiske representant i Region jönköpings län om denna synnerligen uppseendeväckande prioritering av medel. Hur kan en förmodad miljonsatsning på Almedalen vara till nytta i en verksamhet som på hemmaplan borde försöka få fart på regional utveckling och som har till främsta uppgift att serva oss länsinvånare med god sjukvård?


Mer läsvärda tankar från några som går mot strömmen och vågar ifrågasätta Almedalen
www.expressen.se/debatt/Henry Bronett hemskt-almedalen
www.expressen.se/debatt/Brit Stakton vi-behover-politiker-som-vagar-vara-trakiga