söndag 9 oktober 2016

Oacceptabelt, Annie!

Har på söndagskvällen tittat på SVT Agenda och partiledardebatten. För min del tycker jag det höga tonläget och det ständiga munhuggandet gör att bilden av partierna och dess ledare blev minst sagt rörig.  Det för mig mest överraskande uttalandet kom från Annie Lööf som på frågan om hur hon såg på höghastighetståg höll en lång utläggning och sedan sågade investeringar i stambanan. Hon sa att centerpartiet har kommit till slutsatsen att Sverige inte har råd att både investera i gammal teknik (stambanan) och ny teknik (Höghastighetståg) och då väljer centern de moderna höghastighetstågen. Det här är förstås för oss i Sävsjö, och andra stambanekommuner,  ett helt oacceptabelt förhållningssätt som kommer få konsekvenser i fortsatta samtal om infrastruktur. Jag kommer aldrig någonsin acceptera att det byggs höghastighetståg om det inte samtidigt vidtas åtgärder så stambanan blir funktionsduglig och modern!

För min del håller jag helt med webbtidningen Nyheter24 som i sin beskrivning av debatten skriver  ”Den enda som lyckades lyfta debatten över marknivå var Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor. Hon var lugn och tydlig och svarade på frågor. Hon satte ner foten mot Sverigedemokraterna och sa ifrån, i stället för att göra som de andra och ropa "Ah, men durå?!"