onsdag 29 mars 2017

En bild säger mer än tusen ord

Sävsjö kommuns årsredovisning för 2016 landade idag på mitt skrivbord. Ett viktigt dokument som hjälper mig som politiker att få en grundlig beskrivning av läget i skola, vård, omsorg och all annan viktig kommunal verksamhet. Blev lite extra glad av att alla foton på framsidan och flera foton inne i årsredovisningen är vardagsfoton som jag plåtat under året.
   Man brukar säga att "en bild säger mer än tusen ord" och för mig har bilder alltid varit viktigt. Foto, är en av mina största hobbys och kameran hänger nästan alltid med i väskan, eller på axeln.
    Jag har kommunens roligaste jobb och får vara med om så otroligt mycket spännande saker. För mig känns det bra att också i bilder dokumentera detta. Både för min egen del, men också för att använda i kommunala dokument. Framförallt kan foton från det som händer nu bli värdefullt material i framtiden. En och annan bild hamnar förstås också här på bloggen och på mitt Instagramkonto.

FOTOUTRUSTNINGEN är egentligen inte det viktigaste. Det duger många gånger att bara fota med iPhonekameran. En bra bild hänger på fotografen inte på utrustningen! Men trots det är det kul att ha bra grejor och ibland pröva ny utrustning.
    För min del fick jag häromdagen en leverans från Cyberphoto med en adapter för att kunna pröva mina gamla objektiv till Nikon EM och FE  på min Sony a6000. Det fungerade mycket bra! Automatiken går inte att använda, så, nu som då, blir det att ställa in bländare, slutare och fokus helt manuellt. Men så jätteroligt att mitt gamla favoritobjektiv; Nikon E 100mm:2.8, kan användas igen!

KOMMUNALRÅDETS SYNVINKEL är rubriken på min inledning i årsredovisningen. Den har jag tidigare publicerat här på bloggen och den går att läsa på denna länk:
http://savsjo.blogspot.se/2017/03/ur-kommunalradets-synvinkel.html

HAR DU INSTAGRAM? följ i så fall mig på min profil som "stguson"!