torsdag 13 april 2017

Besviken på VW-koncernens lurendrejeri

För drygt ett år sedan kom ett meddelande om att min bil omfattades av VW-koncernens utsläppsskandal, något som senare kom att kalla "Dieselgate".
    Några månader efter första meddelandet fick jag en kallelse till datauppdatering av motorns mjukvara, denna skulle åtgärda problemet utan några negativa konsekvenser i övrigt.
    Mig kan man ganska lätt lura en gång, men inte två så jag bestämde mig för att avvakta och se vad responsen på uppdateringen skulle bli från andra kunder.

HAR IDAG LÄST TEKNIKENS VÄRLD (finns på biblioteket) och i det senaste numret redovisas en omfattande test som tidningen gjort av VW bilar före och efter uppdatering. Den visar att att med datauppdateringen försämras bilarnas effekt och bränsleförbrukningen ökar markant. I klartext får kunderna tillbaka en helt annan sämre bil än den de lämnade in för att förbättras.
   Volkswagenkoncernen är ett gigantiskt företag som tidigare haft ett mycket starkt varumärke. För mig är det ofattbart att de så medvetet försöker lura sina kunder en gång till. Kan verkligen bolagets ledning ha trott att denna bluff inte skulle avslöjas?

HELT KLART KOMMER JAG VÄGRA ATT UPPDATERA min Audi. Nästa gång den servas så kommer jag skriftligt meddela serviceverkstaden att motorn under inga omständigheter får manipuleras med ny programvara. Om inte Audi dessutom ger en ordentlig ursäkt och kompensation för sitt lurendrejeri så kommer jag aldrig mer köpa en bil av det företaget, punkt slut.

Tidigare blogginlägg om utsläppsskandalen:
http://savsjo.blogspot.se/2015/09/drabbad-av-utslappsbedrageri.html