fredag 14 april 2017

Yes, the Blood Will Never Lose It's Power

Strängmusiken sjunger Andrae Crouch sång:
Det blod som Jesus göt för mig.
LÅNGFREDAG och vi är inne i den allra viktigaste kristna helgen, påsken. Hela kristendomens kärna handlar om hur Gud blev människa, tog våra synder upp på korset, dog och uppstod på påskdagen i seger över döden. Genom denna gudomliga handling kan vi få förlåtelse för vår synd och uppleva frälsning.
    För oss som familj känns det viktigt att besöka kyrkan för att tillsammans med andra få fira gudstjänst och få del av det förunderliga påskbudskapet.
     I vår kyrka idag med tänkvärda tankar av Sven Carlsson, sång av strängmusiken och predikan av Franz Hagman. För min del kändes det så gott att tillsammans få sjunga Andrae Crouch sång "Det blod som Jesus göt för mig".

 SÅNGEN MED ORGINALTITELN THE BLOOD WILL NEVER LOSE IT`S POWER hängde kvar inom mig även när vi var hemma igen. Jag kom att tänka på ett minnesprogram som sändes i våras på min favoritradiostation, UCB. Det var radioprataren Mike Rimmer som i sitt program Rimmerama sände en intervju med Andrae Crouch där han berättar just om hur denna sång kom till.
    Detta var den första sång som Andrae skrev, och den kom till under en grillkväll hemma hos pastorn James Cleveland. Sången föddes i samarbete med tvillingssystern Sandra och kompisen Billy Preston. Denna kväll och sång blev starten för Andrae Crouch resa till att bli en av världens mest kända gospelartister. Det var också starten på en helt otrolig låtskrivarkarriär med material till körer, filmproduktioner och artister som exempelvis Michael Jackson.

JAG BÖRJADE KOLLA PÅ YOUTUBEKLIPP med olika inspelningar av sången The Blood Will Never Lose It's Power. Både med Andrae Crouch själv men också med olika gospelkörer. Det är så fascinerande att i dessa inspelningar få ta del av engagemang, musikalitet och framförallt glöden för att förmedla budskapet i sången.
    Några av klippen är från gudstjänster. När jag ser dessa får jag en stark längtan efter att vi i de kristna kyrkorna ska få lite mer av den hängivenhet och glöd som förmedlas. Vi behöver detta för att komma bort från den trivselkristendom som nu breder ut sig. En ljumhet som kommer leda till allt mindre engagemang och allt färre medlemmar. Min bön denna långfredag är att det kraftfulla budskapet om att The Blood Will Never Lose It's Power ska bli verkligt och leda till en positiv förändring för mig, vår församling så väl som kyrkor utöver landet.

Här följer länkar till några av de videoklipp jag kollat på i eftermiddag. Lyssna på dessa med rejält uppskruvad volym (gärna i ett par bra hörlurar) för att uppleva den härliga atmosfären:

Märta Svensson och Lina Nilsson - Det blod som Jesus göt för mig -från den stora tittarsuccén "Minns du sången":  https://www.youtube.com/watch?v=7gc5U0h2P6Y&list=PL00B03E7EFCF6BBE3

Andrae Crouch, Sandra Crouch,Tony McLendon,Tata Vega, Danny Graham och The New CMC Choir w/ friends - The Blood Will Never Lose It's Power - från en inspelning från 2006:
https://www.youtube.com/watch?v=5FQCWMOmfio

Justin Savage och Combined Choir  - The Blood Will Never Lose It's Power - Från en inspelning i First Baptist Church of Glenarden: https://www.youtube.com/watch?v=78l6ZoXCqjc

Shirley Caesar, Young Adult Choir - Yes, Lord, Yes - Från en inspelning i First Baptist Church of Glenarden: https://www.youtube.com/watch?v=FTPTWAzzpF8

Male Chorus - Completely Yes - Från en inspelning i First Baptist Church of Glenarden:
https://www.youtube.com/watch?v=qYewRgTrkgk

Mike Rimmer intervjuar Andrae Crouch om hur sången The Blood Will Never Lose It's Power kom till (ca 1 timma och 13 minuter in i inspelningen) i programmet Rimmerama: https://soundcloud.com/rimmerama/rimmerama-6