fredag 19 maj 2017

Tacksam för Egon Perssons insats för vår kommun

Uno Nord, Egon Persson  och Arne Hanzén var en stark trio
som tillsammans med kommundirektör Ingvar Jarfjord
var tongivande i styrningen av kommunen 1986-1991.
På bilden Anders Swanberg, Uno Nord, Lilian Rostedt,
Arne Hanzén och Egon Persson
Har idag varit på begravning för Egon Persson. Detta för att hedra en av kommunens mest betydelsefulla politiker. Redan 1954 valdes han in i Sävsjö stadsfullmäktige och han avslutade sitt engagemang i fullmäktige 1994 efter 40 år! Den sista mandatperioden för Egon, var min första i fullmäktige.
    Egon var också under många år socialdemokraternas företrädare i kommunstyrelsen och där satt han som vice ordförande och samarbetade, med kända kommunalråd som Evald Sandestam, TorBjörn Furulund och Uno Nord.
    Egon var särkilt intresserad av byggnationer och var under många år engagerad ordförande i CBK, Centrala byggnads kommittén. Han blev kommunen första VD för vårt industrifastighetsbolag, ABSI. Egon är kanske mest känd för sitt engagemang för att det skulle byggas ett kulturhus.

JAG VAR ALLT SOM OFTAST OENSE MED EGON, men har alltid haft stor respekt för hans åsikter, så väl som hans värderingar, som bottnade i solidaritet och jämlikhet. Jag minns ett antal samtal vi har haft genom åren. Den första diskussionen jag kommer ihåg var när jag på ett möte, förlagt till IOGT i Stockaryd, försökte få gehör för att kommunen skulle bygga en djupdel med hopptorn i familjebadet, men Egon vek inte en millimeter. Sista gången var för några år sedan när jag var med på en visning av planer för nya lägenheter, nere i före detta pressbyrån. Egon hade som vanligt starka åsikter om hur dessa borde utformas. Efter en stunds argumenterande åkte Egon iväg med ett leende på läpparna. Han verkade nöjd med att än en gång fått vara med och stå upp för det han tyckte var rätt.

DET BLEV EN FIN BEGRAVNING i Vallsjö kyrka. Inramningen var vacker med solsken, skir grönska och fågelsång. Begravningsgudstjänsten blev en värdig högtid med Ulf Winter som officiant, sång av Anders Axelsson och tänkvärda psalmer.

EN SÅDAN HÄR DAG känner jag en stor medkänsla med alla nära och kära som sörjer, men också en tacksamhet över den insats som Egon Persson gjorde för Sävsjö kommun.