torsdag 27 juli 2017

Bra med smålänning som infrastrukturminister?

Tomas Eneroth
”Bättre sent än aldrig” kan man kanske säga om att Stefan Löfven idag äntligen visade lite ledarskap i den pågående IT-skandalen. Som jag skrivit om innan borde han agerat långt tidigare och hade då sluppit undan mycket bekymmer. Men det är bra att Stefan Löfven äntligen ombildar regeringen och plockar bort Anders Ygeman och Anna Johansson. Jag för min del tycker också det är ett korrekt beslut att låta den tredje kritiserade ministern, Peter Hultqvist, sitta kvar.

ÄVEN OM ALLIANSENS partiledare just nu är kaxiga så kommer de att backa från sitt hot om misstroendevotum mot Peter Hultqvist. Han är formellt inte direkt inblandad i IT-skandalen, är förtroendeingivande och gör, vad jag kan se, ett utmärkt jobb. Med allt det som händer i omvärlden och i Sverige behöver vi en försvarsminister av hans kaliber.

BRA OCKSÅ att allianspartierna drar tillbaka förslaget om att extrainkalla riksdagen för att rösta om misstroendet. Det hade belastat Sverige med onödiga kostnader endast för att man tror sig nå partistrategiska vinster.

I REGERINGSOMBILDNINGEN är det mest intressanta att Thomas Eneroth blir infrastrukturminister. Han är kronobergare och kommer från Växjö. Jag hoppas det ska förbättra chanserna till en positiv hantering av riksväg 30 och att södra stambanan får erforderlig upprustning. Jag hoppas också på en mer verklighetsförankrad hållning till alla höga rop om höghastighetståg. Känns lovande också att en erfaren kommunpolitiker och kommunalrådskollega, Heléne Fritzon, tar över som migrationsminister.

VAR ÄR MILJÖPARTISTERNA? Sveriges regeringen består av två partier. Socialdemokraterna och Miljöpartiet och de senare verkar gått under jorden.