tisdag 1 augusti 2017

Det ska vi som politiker inte besluta om

En bild tillsammans med kollegor  tagen i samband med att
nya KD-loggan lanserades
Jag var med för ett tag sedan när den nya logotypen för Kristdemokraterna lanserades. Jag kände väl då måttlig entusiasm över detta nya fyrkantiga förslag.
    Efterhand har jag lär mig tycka allt mer om den  nya loggan och ser att den är bra vid produktion av material men också har en viktigt symbolik. Det lilla strecket under KD visar på att vi står på en fast värdegrund. Den fyrkantiga ramen ska visa att politiken har sina gränser.

MED SEMÈSTER får man välbehövlig distans till det dagliga politiska arbetet. Som kommunstyrelsens ordförande blir känslan i bland att jobbet är att vara en beslutsproducent. Dagligen ska det bedömas, beslutas och signeras nya beslut. Dessa underbara lediga dagar inser jag hur viktigt det är med politikens gräns. Vi som politiker har en viktig uppgift i att också avstå från beslut inom många områden. Detta för att männikor istället ska få bestämma själva, precis så som loggan vill symbolisera.

DE ALLRA VIKTIGASTE sakerna i livet kan vi inte heller besluta om! Att barn får så mycket kärlek som de behöver, att vi tar oss tid för att njuta av skön musik en vacker sommarkväll, att få känna sig värdefull eller att göra roliga saker och skratta tillsammans. Det är sådant som ger livet extra värde och som vi som politiker inte kan eller ska besluta om. Vi kan möjligtvis försöka skapa förutsättningar men att det blir verklighet är upp till dig och mig!