torsdag 19 oktober 2017

Utsatt för bedrägeriförsök

Bedrägerifaktura som kom till ekonomichef i mitt namn.
FÖRSÖKEN TILL BEDRÄGERI och lurendrejeri via mejl tilltar och kommer nästan dagligen. För det mesta är det så klantigt att det är enkelt avslöjat och bara att slänga. Men det finns också exempel på att det finns ligor och synnerligen skickliga bedragare som det kan vara svårt att avslöja och skydda sig emot.

VÅR EKONOMICHEF fick ett mejl adresserat med mig som avsändare där jag bad henne om hjälp med att betala en faktura på 35.750 euro, alltså ungefär 350 tusen kronor. Det kom också ett personligt mejl till henne från en mejladress som såg ut att vara min och med en text som såg ut att komma från mig. Hon anande dock oråd och tog kontakt med mig för att dubbelkolla detta och bedrägeriförsöket avslöjades. I en grannkommun lyckades ett liknande upplägg så långt att utbetalningen genomfördes men kunde stoppas i bank innan den nådde orätta händer.

BEDRÄGERIFÖRSÖKET MOT mig och kommunen är polisanmält och jag vill skicka en uppmaning till er, mina kära bloggläsare, att vara vaksamma så ni inte luras av denna typ av av kvalificerat lurendrejeri.