måndag 8 januari 2018

Sunt uttalande av ny landshövding och klavertramp av L-företrädare

Övrig infrastruktur kan komma att nedprioriteras om höghastighets-
järnvägen byggs. Fotot från perrongen i Stockaryd
JUL- OCH NYÅRSHELGENS lediga dagar har gjort väl för mig. I december kände jag mig mot slutet ganska sliten, men nu är jag åter utvilad och full av inspiration. Det var roligt att idag hugga tag i alla  arbetsuppgifter igen!

ÅRETS FÖRSTA ORDINARIE arbetsdag blev också mycket intressant. Har träffat Smålands Dagblads nya lokalreporter, Caj Källmalm, och det var en trevlig bekantskap. Vi pratade en stund om kommunen, näringsliv, politik, läge och utmaningar. Caj har med sig många bra erfarenheter från tidigare journalistiska uppdrag och verkar nyfiken och framåt. Jag tror han kommer bli en utmärkt lokalreporter i vår kommun.

JAG HÖRDE PÅ RADION att det skapar rabalder att vår kommande nya landshövding, Helena Jonsson, uttalat sig nyanserat om höghastighetståg. I reportaget säger hon "gärna en höghastighetsjärnväg, men inte till vilket pris som helst." Helena uttrycker vidare att  "De farhågor som finns när det gäller bygget av en höghastighetsjärnväg, jag tycker att man ska ta dem på allvar. För ska det bli den stora framgång och det lyft för de orter som den går förbi, så får det inte vara för mycket på andras bekostnad."
    För min del blir jag mycket glad över att vi nu får en landshövding som ser till helheten och vågar kritisera detta gigantiska riskprojekt. Det finns uppenbara farhågor bland flera av oss politiker, framförallt här på höglandet, om att bygget av en höghastighetsjärnväg kan komma att innebära mycket negativa konsekvenser för välfärd och andra delar av infrastrukturen, inte minst Södra stambanan. Jag hoppas att Helena Jonsson nu visar sig rakryggad och inte viker sig för Wilander, Johansson, Nilsson och de andra snabbtågsivrarna. Helena Jonsson har mitt fulla stöd i denna fråga!

EN LOKALPOLITIKER som hoppat från S till L uttalar sig idag för att påbörja samarbete med SD. Han är just nu den liberal i Sävsjöpolitiken som hörs och syns mest. Förmodar att dagens klavertramp har gett alla stabila och erfarna liberaler i partiet huvudbry. Kan ju inte vara möjligt att en så udda fågel bara tillåts att kidnappa partiet och sedan köra sitt eget race. Ska bli intressant att följa fortsättningen. För min del tror jag det snart kommer någon form av officiell liberal åtgärd.