torsdag 18 januari 2018

Träcentrum en viktig resurs som är värd uppskattning

Träcentrum i Nässjö
LÄSTE I TIDNINGEN om hur den lokala Nässjöpolitikern Rolf Lind är kritisk till kompetens och verksamhet vid Träcentrum.
    För min del blev jag överraskad av utspelet och jag tycker det han säger är djupt orättvist.

JAG HAR VID MÅNGA tillfällen varit på Träcentrum, haft kontakt med personalen och fått hjälp i ett antal projekt. Jag har alltid fått ett bra bemötande och fått professionell hjälp. Många företag i Sävsjö kommun har också berättat att de fått värdefullt stöd till utveckling av Träcentrum.

FÖR MIN DEL HAR jag mer och mer insett vilka viktiga resurser vi har i Höglandet. För att Sävsjö kommun ska bli starkt, stabilt och utvecklas väl så måste vi dra nytta av det som finns i vårt omland. Samarbetet med Vetlanda om renhållning och VA är ett sådant gott exempel där vi får nytta av resurser och kompetens. Samarbetet med Höglandskommunerna om IT och Familjerätt är ett annat bra exempel.

TRÄCENTRUM ÄR EN SÅDAN viktig resurs som försörjer hela regionen med en rad olika utbildningar, allt från högstadie- gymnasie- och högskoleutbildningar till anpassade och skräddasydda utbildningar inom träbranschen. Träcentrum är också en resurs för träindustrins utveckling och driver en rad olika projekt som är till nytta.
    När vi i går hade vårt trähusnätverk så berättade Sven Johansson från Vallsjöhus vilken fin hjälp hans företag fått från just Träcentrum i arbetet för att få in nya svenskar på företaget.  Jag tycker Träcentrum i Nässjö förtjänar beröm och uppskattning för en mycket bra och välfungerande verksamhet. Den är till nytta för oss i Sävsjö och på Höglandet men också långt vidare ut i hela Småland!