måndag 2 april 2018

Fascinerande, hälsosamt och gott med surdeg

Surdegen har matats och bubblorna visar att
jäsningen precis har börjat.
SURDEGEN HAR MATATS och idag började processen för att i morgon kunna baka en surdegslimpa. Med tips från vänner och mjöl från Forssa Kvarnagård har hustrun efterhand utvecklat recept såväl som metod för att baka ett helt suveränt surdegsbröd. Olika mjölsorter, tranbär, chiafrön och valnötter tillsammans med surdegen ger god smak men också ett mycket hälsosamt bröd!

SURDEG ÄR ETT fenomen som det är intressant att reflektera över speciellt så här i påsktid. I bibeln beskrivs surdeg som både en bild av himmelriket men också som en symbol för något ont som ska rensas ut. Påskens nattvard skulle vara av osyrat bröd och det hade sin bakgrund dels i att man vid flykten från Egypten inte hann med att göra syrat bröd. Det handlade också om att surdegen i detta fall symboliserade ondska som vill tränga sig in och negativt genomsyra samhället, något man skulle göra sig av med.

JESUS ANVÄNDE SURDEG som en positiv bild av Guds rike. Han använde denna vardagliga bild för att alla skulle kunna känna igen sig. Detta i en tid då det inte fanns några små jästpaket eller inplastade limpor att köpa. Alla familjer bakade då enligt tusenåriga traditioner och man använde sig av en syrad klump som knådades tillsammans med mjölet och vattnet så att allt blev syrat. När allt var färdigt fick man ett välsmakande bröd.

FÖR MIN DEL HOPPAS JAG att kunna ta till mig bibelns lärdomar om surdeg. Jag vill så långt möjligt undvika att skapa negativa, destruktiva surdegar i de sammanhang där jag finns. Jag vill också försöka ta i tu med sådana surdegar som jag kan stöta på. Jag vill istället göra allt jag kan för att medverka till positiva ”jäsprocesser”. Sådant som kan genomsyra vår kommun med positiv atmosfär, gemenskap och utveckling.

VISST ÄR DET TÄNKVÄRT, LÄRORIKT, FASCINERANDE, hälsosamt och gott med surdeg!